Onderzoek. Feest. Bucketlist. - Vicieuze cirkel. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Donnee Bezemer - WaarBenJij.nu Onderzoek. Feest. Bucketlist. - Vicieuze cirkel. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Donnee Bezemer - WaarBenJij.nu

Onderzoek. Feest. Bucketlist. - Vicieuze cirkel.

Door: Loes en Donnée

Blijf op de hoogte en volg Donnee

30 November 2015 | Suriname, Paramaribo

- Week 4

Maandag 9 november.
Week 2 van ons onderzoek gaat vandaag van start! Dat betekend, observeren op een andere school. De Aksel school, dit keert waren wij beter voorbereid en hebben we maar gewoon een taxi gepakt in plaats van met de fiets! Weer opnieuw allemaal indrukken opgedaan, wat opvalt is dat de klassen veel kleiner zijn op de Aksel school dan op de Herman Jozef school, hierdoor zijn de kinderen ook vele malen rustiger. Deze hypothese hadden we al gesteld en is bij deze dubbel en dwars bevestigd, dat kan nog interessant worden. Ik weet het.. ik moet niet meer willen doen dan ik kan, maar mogelijk een idee voor een vervolg onderzoek? Sorry, kan het niet laten.

Dinsdag 10 november.
Vandaag opnieuw naar de Aksel school geweest, elke ochtend komen alle kinderen en docenten samen op het schoolplein daar zingen zij samen het volkslied en halen de Surinaamse vlag op. Daarna gaan zij gezamenlijk liederen zingen voor God. Heel bijzonder hoe groot het verschil kan zijn per land. Persoonlijk heb ik ook op een katholieke basisschool gezeten, maar daar kwam je dit soort taferelen echt niet tegen.

Aangezien het morgen een nationale feestdag is in Suriname (die heb je hier regelmatig, misschien moet ik verhuizen) is het vanavond feest. Er is iemand die wij hier hebben leren kennen jarig en geeft een huisfeestje. Eerst gezellig met zijn allen gaan bierpongen en daarna met zijn allen naar club Tequila! Eenmaal daar is het zo gezellig dat ik even niet meer omkeek naar mijn deadline voor morgen. Oeps!

Woensdag 11 november.
Vandaag hebben wij een deadline om 14:00u om ons plan van aanpak in te leveren. En je weet het, s'avonds een vent.. s'ochtends een klein meisje. Ik met m'n goede gedrag mezelf 's ochtends vroeg uit bed gesleept, plan van aanpak moest gaan dienen als een anti-kater activiteit. Wonder boven wonder 1 uur voor de deadline af, halleluja!

Vanavond gaan wij met zijn alleen even in de stad kijken, het is vandaag namelijk Subh Divali. Divali is een van de belangrijkste feesten in het hindoeisme en vindt zijn oorsprong in India. Tijdens het feest worden door het huis en op de erven lichtjes aangestoken. Divali staat bekend als het lichtjesfeest, staat symbool voor: 'de overwinning van het goede over het kwade, overwinning van het licht over de duisternis, overwinning van de gelukzaligheid voor de onwetendheid'. Divali wordt gevierd om het licht te verwelkomen in het leven. Licht wordt namelijk altijd geassocieerd met succes en hoop.

Het was heel mooi om deze rituelen te zien, waarin mensen olie op vuur gooien voor succes en hoop.

Donderdag 12 november.
Life goes on, dus gaan wij vandaag naar kantoor toe om alvast onze verzamelde informatie te verwerken en om onszelf mentaal voor te bereiden op vanavond. Havanna!

Vrijdag 13 november.
Onze lieve Verrenety (Fred) is vanavond om 12 uur jarig. Om dat vast te vieren gaan we met zijn allen uit eten. Om zeker te weten dat er genoeg plek is voor een grote groep, reserveren. Ik blijf me verbazen over de manier hoe het kan gaan hier. Of we vast via de telefoon (zonder menukaart) onze bestelling door willen geven zodat het eten klaar staat. Ik weet dat het allemaal lang duurt hier, maar goed ik heb geen haast..
Met de boodschap dat wij het niet erg vinden om te wachten zijn we gegaan zonder bestelling op te geven. Eenmaal daar hebben ze een lijstje gemaakt met gerechten die we mogen bestellen, het lijstje mocht wel aangepast worden met gerechten van de kaart (want in principe was alles er) maar we mogen niet gewoon van de menukaart bestellen. Logica.

Maar wij laten ons natuurlijk de pret niet drukken, er kwam een liveband die voor Fred gezongen heeft en daarna hebben we het feest voortgezet op de bootparty. Ja ik weet het, feest feest feest. Je wordt er hier dood mee gegooid en ik kan natuurlijk niet achterblijven. Zoals altijd weer een schandalig gezellige avond gehad.

Zaterdag 14 november.
Brak.

Zondag 15 november.
Today is the day! Wij gaan met de helikopter over Paramaribo en Nieuw- Amsterdam vliegen! Nog nooit eerder in een helikopter gezeten, maar het was echt heel leuk. Het gevoel van opstijgen en landen vond ik heel leuk om mee te maken, maar ook het prachtige uitzicht vanuit de helikopter. Wauw! Weer wat dat van mijn bucketlist afgestreept kan worden. Om deze prachtige ervaring even goed na te bespreken zijn we lekker gaan zwemmen en nagenieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Donnee

Actief sinds 30 Jan. 2012
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 15559

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2015 - 18 Januari 2015

Onderzoek in Suriname

03 Maart 2012 - 05 Mei 2012

Stage in India!

Landen bezocht: