Eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Donnee Bezemer - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Donnee Bezemer - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Loes en Donnée

Blijf op de hoogte en volg Donnee

26 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

Waar te beginnen..

Zondag 18 oktober.
Onze reis is begonnen, samen met Demi hebben we verzameld op schiphol, samen met onze familie en vrienden.

Wanneer we naar de douane moeten, zijn we aan het haasten en rennen omdat we bang zijn te laat te komen.. niet realiserend dat de vluchten natuurlijk ook op een Surinaams tempo functioneren.

De vlucht zelf duurde 9 uur, deze waren zo voorbij toen bleek dat de wijn in het vliegtuig gratis was. Lekker eten, wijntje, boekje, filmpje, sudoku en heel veel lezen over Suriname. Wat een heerlijkheid!

Toen waren we geland en stonden we ineens in SURINAME! Vol extase lopen wij naar het vliegveld waar wij nog 1,5 uur hebben moeten wachten om naar onze koffers te gaan, wij wachten wachten en wachten, starend naar de bagage belt in afwachting op onze koffers. Deze bleken al van de band afgehaald te zijn en het gehele half uur al achter ons te staan. Eenmaal buiten het vliegveld stond onze chauffeur al op ons te wachten met de boodschap: "Meesjes, even rustug. Ga je onthaasten". Helemaal zen ons busje ingestapt, net zo zen als onze chauffeur die in slaap viel en over hobbeltjes langs de weg reed, waardoor we een lekke band hadden. Maar no spang, 1.5 uur later was er iemand om ons alsnog op te halen en naar onze Guesthouse te brengen.

Gearriveerd bij onze Guesthouse, zitten er andere studenten in de tuin gezellig met zijn alle een biertje te drinken. Nadat wij kennis hebben gemaakt en mee een biertje gedronken hebben zijn wij gaan slapen, voor ons gevoel was het namelijk al 6:00 uur in de ochtend.

Maandag 19 oktober.
Vroeg op gestaan en met een jetlag waar je U tegen zegt de stad gaan verkennen. Demi was nog steeds met ons, zij slaapt bij ons tot donderdag dan landen haar huisgenoten in Suriname. We hebben 2 uur rond gewandeld en de stad verkend. Pssst psssst.. is de lokale taal in Suriname.. als Nederlandse vrouw val je hier goed in de smaak en daar winden ze hier geen doekjes om. 2 uur later helemaal uitgedroogd en wel zijn we wat gaan drinken bij de toeristische trekpleister "t Vat". Lekker wat Parbo bier genuttigd en wat al onze nieuwe indrukken besproken.

Door middel van een plattegrond van Paramaribo zijn wij weer thuis aangekomen en troffen wij weer onze gezellige huisgenoten aan, met uiteraard een biertje in hun hand. Aan de hand van deze gezelligheid hebben wij besloten met zijn alle uit eten te gaan bij Jiji's, waar wij rijkelijk hebben genoten van lekker eten en drankjes.

Dinsdag 20 oktober.
Het was inmiddels 34 graden met een gevoelstemperatuur van 43. Zwembad! Eigenlijk valt hier weinig over te vertellen, behalve dat we lekker hebben geluncht, fruit cocktails hebben gedronken en heel hard hebben gechillt met een boek in een hangmat. Ondertussen hadden wij contact gehad met een van onze docenten in Nederland, zij heeft in principe niets te maken met ons onderzoek maar het leek ons toch heel erg gezellig. We zijn uit eten geweest bij ZUZ enzo, blijkt dat er nog een van onze docenten in Paramaribo is. Hij heeft ons toen ook vergezeld en hebben een super gezellige avond gehad, waar alle verhalen tussen 4 denkbeeldige muren zullen blijven.

Woensdag 21 oktober.
De dag dat we er toch echt aan moesten gaan geloven. Huiswerk! Daar gaan we niet over uitweiden...

In de avond hebben we met een van onze huisgenoten baantjes getrokken, aangezien je het eten hier direct aan je heupen kan plakken.

Donderdag 22 oktober.
Vandaag hebben wij tot onze grote spijt afscheid moeten nemen van Demi. Haar huisgenoten landen vandaag in Suriname en wij hebben besloten als verrassingen welkoms comité aanwezig te zijn. Met zijn allen hebben we wat gegeten en gedronken nadat we een shitload aan boodschappen hadden gehaald.

Last but not least.. HAVANNA!! Ik (Donnée) geloof dat ik Loes nog nooit zo los heb zien gaan. Met fonkeltjes in mijn ogen heb ik hier naar staan kijken. Ondertussen hebben wij in deze afgelopen dagen al zo veel leuke nieuwe mensen ontmoet, deze mensen waren ook aanwezig in de Havana en we hebben een top avond gehad. Dansen, zingen, babbelen en genieten. Nog even een ode aan Demi, wat kan die meid dansen.. mijn god. De moederkoek in Loes en mij kwam naar boven om Demi te beschermen van alle lustige mannen. Ik hou mijn hart vast wanneer Demi op salsa les gaat. Nee maar serieus, Demi we missen je in ons huis. Het was gezellig om je bij ons te hebben.

Vrijdag 23 oktober.
Omdat we toch niets beters te doen hebben zijn we weer lekker gaan zwemmen, waar een privé pool party spontaan is ontstaan. Wat een gezelligheid, gadverdamme! Uiteraard nog meer gezellige mensen ontmoet.

In tegenstelling tot onze huisgenoten zijn wij vroeg naar bed gegaan omdat we een lang weekend aan zou gaan komen.

Zaterdag 24 oktober.
Ja ja, spannend hé? Een lang weekend..

7:45u verzamelen met een groep van 34 mensen wij gaan namelijk op trip naar Nickerie en Bigi Pan! In een woord: fantastisch! We zijn overal en nergens gestopt waar wij informatie over verschillende steden en geschieden hebben gehad. Wanneer wij onderweg waren hebben wij onze eigen party bus gecreëerd. We hebben gezongen en gedanst en vreselijk gelachen. Toen we eenmaal gearriveerd waren in Nickerie zouden we gaan varen naar Bigi Pan, omdat we zo laat pas waren aangekomen waren we aan het varen bij zonsondergang. Wat wij nog niet wisten was dat er ons een avontuur stond te wachten, onze boten moesten namelijk over een modderige berg gesleept worden. Door middel van teamwork en doorzettingsvermogen hebben we met zijn alle 3 boten aan de andere kant van de rivier gekregen en het was geweldig!

Inmiddels was het pikkedonker en waren we als echte padvinders door de jungle aan het varen, een van de leukste dingen die we ooit gedaan hebben.

We zouden gaan feesten en slapen in een huisje wat midden in de rivier was gepland. Toen de rest van de groep er was hadden ze onderweg een kaaiman gevangen, waarmee we als echte ramptoeristen mee op de foto zijn geweest. Toen we compleet waren hebben we met zijn allen gefeest en spelletjes gedaan, totdat we terug moesten gaan varen naar ons eigen huisje, ook gelegen op het water (aangezien er nog 34 mensen in 1 huisje konden slapen). Je moet je voorstellen dat je met een lading bier op van een steiger een wankel bootje in moet stappen met een lading tassen en koelboxen. De rest kan je zelf visualiseren.

De lading bier hielp wel bij het slapen in een hangmat, wat overigens echt geweldig leuk was. Met zijn alle naast elkaar in een hangmat met een klamboe midden op een rivier tussen de mangrove bossen in slaap gevallen.

Zondag 25 oktober.
4 uur later, brak en wel zijn we verder het water op gaan varen naar de modderpoel. Onderweg zijn we een vlucht flamingo's tegen gekomen. Allemaal brak en gelukkig een moddergevecht gehouden en zachte huidjes gekweekt. Daarna nog met zijn alle watermeloen/wodka cocktails gedronken en het bier opgemaakt, dat scheelt weer gewicht in de boot zullen we maar zeggen.

Op de terugweg hebben we nog rond gevaren en vogels gespot, waar Loes zwijgend heeft zitten genieten en nog net niet aan het huilen was van geluk.

Op de terugweg weer een feestje gebouwd in de bus en thuis lekker gaan slapen.